Welke taal spreek je?

Ik kom er door mijn werk steeds meer achter dat je als mens een andere taal kunt spreken dan je buurman, collega, kennissen en passanten.
We (ik ooit ook) hebben vaak een mening als iemand een grote mond opzet, agressief is en buiten de lijntjes loopt die we hebben uitgetekend.
Maar jeetje zeg, er is vaak een hele goede reden waarom iemand zo handelt, praat en doet. Je zult maar een jeugd hebben gehad waarin je ouderlijk huis niet die veilige haven was waar je kind kon zijn en onbezorgd kon opgroeien. In plaats van te kunnen spelen en ontdekken moest je zo jong als je was, ervoor zorgen dat je je eigen veiligheid creëerde. En toen bleek dat er mensen waren die over de grenzen van je lijf gingen, je geen liefde gaven, je niet leerde hoe te kunnen leven, beschadigde er iets blijvends in je leven. Maar omdat je letterlijk dóór moet met leven en niemand je vertelde hóe, probeerde je dat op een zo goed mogelijke manier die je als kind binnen bereik had, te doen.
En wanneer er geen veilige personen om je heen zijn van wie je de taal van het leven kunt leren spreken, ontwikkel je je eigen taal. De taal van overleven. En die taal is anders dan de taal die degenen spreken die in veiligheid zijn opgegroeid en wel positieve aandacht en liefde hebben gekregen.

Een poosje terug, zakte dit besef bij me naar binnen na een bijzonder mooi gesprek. Ik voelde me zo rijk maar vooral blij voor die persoon die heel voorzichtig kon uitleggen welke taal z/hij spreekt. En door te luisteren, te kijken, zaken voorzichtig te benoemen, vragen te stellen, nooit oordelen, begrijp ik steeds meer waarom z/hij deze taal spreekt en vooral waaróm. En raad eens: ik kan het ze niet eens kwalijk nemen.
Wat voel ik me nederig als iemand me durft uit te leggen hoe dingen gegroeid zijn zoals ze zijn en ze me op die manier toegang geven tot hun ‘taal’. Wat een rijkdom in mijn werk wanneer ik ontdek dat ik hun taal leer begrijpen!
En wat is het mooi dat ze ontdekken dat er ook voor hen, een andere taal te leren is zodat het leven leven mag worden, in plaats van overleven.

 

12 gedachtes over “Welke taal spreek je?

  1. Bijzonder mooi en treffend geschreven. Het raakt mij in het bijzonder omdat ik er zelf achter kom hoe verschillend de taal van een ander kan binnenkomen en je gevoel en gedrag daartegenover helemaal kan beïnvloeden, vaak zonder dat je het zelf in de gaten hebt. De overlevingstaal zit zo subtiel en diep in je wezen verweven. Het is al een hele opgave om je eigen taal te leren kennen en te doorzien, daarnaast moet je ook nog zien te begrijpen hoe verschillend de taal van de ander is, ook al gebruikt die dezelfde woorden als jij … taal is veel meer dan woorden. Het draagt in zich (en met zich mee) een hele gevoels- en belevingslading die in geen enkel woordenboek te vinden is … behalve dan in je eigen ervaringswoordenboek. Daarnaast is taal ook veel meer dan dat, gelukkig, want het draagt ook een magische creatieve kracht in zich, die het mogelijk maakt om je eigen taal aan te passen, ook al blijf je dezelfde woorden gebruiken – de gevoelslading verandert, en ook om een nieuwe realiteit te creëren, zelfs een nieuwe geschiedenis (tenminste in de beleving)! Taal (in de meest brede zin van het woord) is dat wat het dichtst staat bij de overgang van het zielsverlangen naar de uiting ervan naar buiten toe (welke uitingsvorm je daartoe ook gebruikt – taal in de meest brede zin van het woord dus).

    Dank je wel voor dit mooie artikel en voor de inspiratie 🙂 !!

    Like

  2. En om de taal van een ander, is het soms ook nodig om grenzen te bepalen en niet alles toe te laten. De taal van iemand kan geen eindeloos excuus zijn of bij voorbaat altijd geaccepteerd moeten worden. Wel een mooi blogje, zoals jij het bedoelt.

    Like

    1. Je hebt gelijk; de beschadigende taal kan geen eindeloos excuus zijn. En helemaal niet als de ander hier niet op wil reflecteren. Geeft meteen weer aan hoe ingewikkeld het soms kan zijn.
      Kus!

      Like

  3. Lijkt wel of het over mij gaat. Helaas.
    Die taal is er als zelfbescherming. Tot hier en niet verder. Soms (of meestal) moet dat… Het is niet eens een kwestie van bewust doen, het zit ingebakken.

    Like

    1. Zo gaat het inderdaad: omdat je het al zo jong moest leren, zit het er onbewust ingebakken. En door je blog van afgelopen week snap ik je helemaal en ‘las’ ik tussen de regels door het verhaal wat er achter kan zitten.

      Like

  4. Amen to that. Ik heb gelukkig ook van dat werk waar ik mooie gesprekken kan hebben een helaas ook merk Hoe kortzichtig en lomp mensen kunnen zijn.

    Like

Reacties zijn welkom!

