Iets over hebben voor een ander…

Wanneer iemand me tot, pak ‘m beet, een jaar of 4 terug vroeg of ik iets wilde doen dan rende ik al voor die persoon, of dat project. Zelfs als ik iets moest doen waar ik een gruwelijke hekel aan heb, dan schakelde ik dat uit en deed het, voor die ander die het kennelijk nodig had. Het ‘iets voor een ander over hebben’ is er zo ongeveer met de paplepel ingegoten bij me. Misschien lag het aan de tijd waarin ik opgroeide, maar ook de manier waarop ik zelf in elkaar stak, droeg hier aan bij.

Ik leerde de afgelopen jaren dat ik hierdoor mezelf en mijn eigen behoeftes totaal negeerde. Het was nogal een ontdekking te leren dat ik mijn eigen behoeftes ook serieus mocht nemen. Móest nemen zelfs, wilde ik niet nog eens in een burnout terecht komen.
En zo leerde ik op een soms pijnlijke manier dat grenzen stellen voor mij uiterst nuttig en noodzakelijk bleek te zijn. Ik werd er meer ‘mij’ door. Ik leerde om niet meer direct ‘Ja!’ te roepen als me iets gevraagd werd, en dat ‘Ik denk er even over’, ook heel goed werkt. Ik leerde, misschien wel voor het eerst, mezelf aandacht te geven en te luisteren naar m’n hart in wat ik nodig heb. Nog steeds vind ik dat een lastig dingetje, zeg maar. Maar ik ga langzaam maar zeker vooruit en zolang ik niet achteruit ga en deze nieuw verworven wijsheid uit handen geef, ga ik de goede kant op. Dit proces zorgde er voor dat mijn schuldgevoel weer zo heerlijk om de hoek kwam kijken. Ik zag het priemende vingertje eerder dan dat ik het hoorde.. Inmiddels ben ik er aardig handig in geworden die innerlijke criticus het zwijgen op te leggen. Ik weet waar het vandaan komt en ik weet dat ik niet ben wat ik denk.

En toen leerde ik dat ‘iets over hebben voor een ander’ alleen maar kan als je zelf genoeg hebt. Wanneer je jezelf genoeg gegeven hebt. Lees het maar goed: Iets óver hebben voor een ander..
Je kunt alleen maar geven aan een ander – als je iets over hebt.
Je kunt niet geven als je zelf niet genoeg hebt en je jezelf verliest in het alleen maar geven aan iedereen en alles om je heen. Dat gaat ten koste van jou, dat mooie mens die jij bent.

Dus.
Wat gaan we doen vanaf vandaag…?